søndag, oktober 22, 2006

Ord for dagen

Ord for dagen
Jeg tenkte jeg skulle snakke litt om kjærlighet.

Jeg ble dumpet av verdens nydeligste gutt sist onsdag, rett etter vi hadde spist kake.
Det er faktisk ikke tull at han var verdens peneste. Han har blondt hår til hit, godt med muskler og et kritthvitt smil i et perfekt smil. Om du ikke tror meg, kan du spørre Mie som var innom fotobutikken han jobber i!

Det har ikke alltid vært like greit å komme fra Sortland å være en gutt som liker gutter. Jeg tror ikke det alltid er like greit å komme fra jorda og være en gutt som liker gutter. Som en slik gutt så tror jeg at jeg tenker på hundre ting hver dag som ikke andre tror det er vanlig å tenke. Hvor kan jeg gå, hvem kan jeg snakke med, hvem provoserer jeg, og hvem jeg kan tørre å forelske meg i.

Siden jeg var rundt ti år kanskje, har jeg tenkt hver dag på om jeg holder hånden min sånn eller sånn. Dette knekket skal visstnok beskrive noe med min kjærlighet. Noe som kanskje er noe av det mest private et menneske kan ha. Hvem en vil gi kjærlighet til.

Jeg husker den dagen jeg fant ut at jeg var forelsket i en gutt, hjemme på Sortland. Jeg husker jeg satt å tegna- tegnet jo bare svada, men det lignet jo såklart mer og mer på den gutten da. Også fikk jeg mitt livs aha- opplevelse og løp ned til mamma som stod å tina kjøttdeig i microen. Jeg blafra ut ”jeg er jo homo!”, og der ble vi stående i absolutt stillhet. Så sa microen ”pling” og da er det mamma sin tur til å blafre ut: ”Kjærlighet er kjærlighet, og Ole er Ole. Men så har jeg verdens beste mamma også da!

Jeg skal synge en sang, og den skal jeg synge til internat D. Sangen heter Morning and Afternoon. Først er det a morning of snow, som er det snøhvite landet som plutselig er utenfor vinduet ditt, og som man bare MÅ ut å leke i. Hele verden er plutselig hvit og fantastisk, og du tror det alltid skal være slik. Men så kommer an Afternoon of rain, som såklart ødelegger hele det fantastiske hvite landet. Men fra vinduet ditt fra den varme stua, ser du at alt er akkurat som det skal være, selv om du ikke kan leke i regnet.
Sangen handler om sist onsdag, rett etter vi hadde spist kake.

Og hvem kunne vel akkompagnert meg bedre på dette tema enn vår egen fantastiske Dag Braathen! (tjohei...)